Hivatalos név: Bidapesti Operettszínház
Cím: 1065 Budapest, Nagymező utca 17.
E-mail: operett@operett.hu
Központi telefon: ( +36-1) 472-2030
Jegypénztár telefon: ( +36-1) 312-4866
Épült: 1894
Igazgató: Kerényi Miklós Gábor ( KERO )
|
Az I. világháború kezdetéig az épületben orfeum működött. A háború kitörésekor a "szórakoztató palota" bezárt, az orfeum aranykora véget ért, s ezzel együtt az a nosztalgikus korszak is, melyet később úgy emlegettek, hogy "a boldog békeidők".
1923-ban Budapest vezetése úgy döntött, hogy az operett kapjon saját otthont. A Fővárosi Operettszínház megnyitásával a magyar fővárosban is megkezdődött az "Ezüst Operett" korszaka, és az operett műfaja a Népszínház és a Király Színház után egy új és végleges otthonra talált. A színház története során legfőbb szempont volt a klasszikus operett hagyományainak ápolása és modern művészi megoldások által való gazdagítása. Budapest - Bécs mellett - az operett fővárosa, s bárki könnyedén meggyőződhet a minőségileg magas operettszínvonalról.
Működését olyan legendás hírű művészek fémjelzik, mint Honthy Hanna, Németh Marika, Petress Zsuzsa, Zentai Anna, Feleki Kamill, Latabár Kálmán, Németh Sándor, Rátonyi Róbert, Sárdy János.
A hatvanas évek közepétől kezdve a színház sokoldalú társulata rendszeresen, s nagy sikerrel musical bemutatókat is műsorára tűz, hogy csak néhányat említsünk: My Fair Lady, Hello Dolly!, West Side Story, Hegedűs a háztetőn, Funny Girl, Kabaré, Őrült nők ketrece, A muzsika hangja, Valahol Európában.
ÉPÜLET
A mai Operettszínház épülete Fellner és Helmer híres bécsi építészek tervei alapján 1894-ben épült. A színházterem hatalmas színpadát két emeleten félkörívben intim páholyok szegélyezték, valamint egy táncparkett biztosított elegendően nagy helyet a keringőre, polkára, mazurkára és a galoppra. Díszes télikertje a legkiválóbb francia étteremnek adott helyet, s a hosszú utcafronton egy koncertkávéház nyílt.
1966-ban átépítették az épületet, amikor is jelentős mértékben megváltoztatták belső építészetét, tereit. 1999 és 2001 között zajlott az épület teljes rekonstrukciója, melynek keretében a legkorszerűbb európai színpadtechnikát telepítették, egyben visszakapta eredeti gyönyörű ornamentikáját, a nézőtér pedig korábbi emeleti páholysorát.
Ma a színház 901 férőhellyel rendelkezik, nézőtere légkondicionált.
Az épületben megmaradt egykori tárgyak - lámpaszobrok, a páholysort tartó oszlopok - harmonizálnak az újonnan készült színes üvegablakokkal, tükrökkel, a nézőtéri büfé archaizáló berendezési tárgyaival, a márvány- és parketta burkolattal.
A nézőteret a százéves csillár ragyogja be. A páholysor, az aranyozott stukkódíszítések, a bársony kárpittal bevont falak, a bejáratot díszítő allegorikus szoborfigurák látványa igazi ünneppé avatja a színházi estét.
A színházbelső kialakítása Siklós Mária és Schinagl Gábor belsőépítész munkája. A Budapesti Operettszínház vezetősége kötellességének érzi, hogy e régi formájában visszaállított és megszépült épület valamennyi adottságát kihasználva, mint többfunkciós kulturális központként vállaljon szerepet a hazai művészeti és társasági életben.
NAPJAINK
Ma, Kerényi Miklós Gábor igazgatása idején a Budapesti Operettszínház több mint egyszerű, zenés eladásokat játszó teátrum: az elmúlt években modern, európai, kéttagozatú zenés színház lett, ahol a tradicionális értékeket a megújult operettjátszás, a modernitást pedig az irodalmi és történelmi alapú musicalek jelentik.
A színház Budapest kulturális és társasági életének egyik csomópontja, amelynek évi majdnem 500 előadását közel ötszázezer néző látogatja, látogatottsága gyakorlatilag száz százalékos. A 2006/2007-es szezonban 492 előadásra került sor, amelyet 401.079 néző élvezhetett.
A teátrum musical- és operett-bemutatói egyaránt sikeresek. A Rómeó és Júlia, a Mozart!, a Szépség és a Szörnyeteg, a Menyasszonytánc, a Rudolf, az Elisabeth és az Abigél előadásaira hónapokkal előre elfogynak a jegyek, a dr. Bőregér, a Marica grófnő, A víg özvegy, a Csókos asszony című előadások végén a közönség állva ünnepel.
A színház új bemutatóival, az előadásaihoz kapcsolódó eseményekkel kiemelten foglalkozik az írott és az elektronikus média, reklámkampányai a legjelentősebb magyarországi médiaszereplőkkel való együttműködésben, azok támogatásával jönnek létre.
A színház vezető szólistái valódi sztárok, akiket teljesítményük és egyéniségük kiemel a sokaságból, s akik a média kiemelt figyelmét élvezik.
Az előadások alapján készülő CD és DVD kiadványok rövid időn belül arany-, illetve platinalemezzé válnak, a sikerprodukciókból készülő DVD-k több ezres példányszámban fogynak el.
A színház produkció és társulata köré az elmúlt években több tízezres fiatal rajongótábor szerveződött, akik folyamatosan nyomon követik a színházban zajló eseményeket, előadások után személyesen várják színészeinket a művészbejárónál, internetes fórumokon értékelik és elemzik az előadásokat, és minden jelentős eseményen ott vannak, amelyekről a színház hírlevélben tájékoztatja őket.
A Budapesti Operettszínház az utóbbi években külföldön is elismert és keresett színház lett. Operett és musical előadásaival rendszeresen vendégszerepel Európa különböző színházaiban és fesztiváljain, minden évben utazik Japánba, de a közelmúltban fellépett Amerikában és Ázsia különböző országaiban is. Koprodukcióban előadásokat hoz létre Bécsben, Szentpéterváron, Prágában és Jekatyerinburgban.
|
A Budapesti Operettszínház mindig is foglalkozott művészutánpótlás-neveléssel. A kéttagozatú - musical és operett - színház jelenleg mindként műfajban működtet iskolát. Egyik közülük a nagy hagyományokkal rendelkező stúdió, mely jelenleg Pesti Broadway Stúdió névre hallgat, s musicalszínészeket képez, a másik az Operett Akadémia, melynek célja az operett-játszás utánpótlásának kinevelése. Természetesen - mivel a kor műfaja a musical - legtöbben, akár több százan is a Pesti Broadway Stúdióba jelentkeznek. Ezt az iskolát a Budapesti Operettszínház a Vasutas Zeneiskolával közösen működteti.
A Vasutas Zene-és Képzőművészeti Iskola 1948-ban alakult meg azért, hogy a vasutas dolgozók és családtagjaik zenei és képzőművészeti ismereteinek bővítését elősegítse. Az 1960-as évektől kezdve fokozatosan alakult át a szórakoztató zenei és énekes képzés irányába, és már nem csak a vasutasokat és hozzátartozóikat, hanem minden érdeklődőt szívesen fogadtak. Mára különböző hangszeres (zongora, szintetizátor, gitár, basszus gitár, dob, szaxofon, klarinét, trombita), és ének (opera, népdal, műdal, táncdal) tanszakokon túl a legismertebb a musical-oktatás lett.
Az iskola Musical Stúdióját 1990-ben hozták létre, amelyet 2001 szeptemberétől az iskola a Budapesti Operettszínházzal közösen működtet Pesti Broadway Stúdió néven. Itt a 3 éves képzésen a növendékek ének-hangképzés, korrepetíció, színészmesterség, tánc-mozgás, szolfézs-zeneelmélet, valamint beszédtechnika oktatásban részesülnek. A színészmesterség, illetve a tánc-mozgás órákat az Operettszínházban tartják. Így a növendékeknek lehetőségük van belülről megismerni egy működő színházat. S természetesen emellett a legtehetségesebb fiatalok lehetőséget kapnak, hogy a Budapesti Operettszínház musical-, operett- vagy gálaelőadásaiban szerepeljenek.
Az itt végzett fiatalok közül sokan a Magyar Színház- és Filmművészeti Egyetemen folytatják tanulmányaikat, ugyanakkor az iskola elvégzésével már megszerezhetik a MASZK Országos Színészegyesület által elismert Színész II. (segédszínész) minősítést.
A segédszínész rendelkezik olyan színészi képességekkel, pszichikai adottságokkal, általános műveltséggel, beszéd- és mozgáskészséggel, melyek színpadon, filmen nagyobb terjedelmű és dramaturgiailag jelentős szerepek alakítására, önálló művészeti tevékenység folytatására alkalmassá teszik. Színészi tevékenységét a rendező irányításával végzi. Partnereivel összhangban próbálja, illetve játssza a kapott szerepet. Közreműködhet alkotó közösségek, művészeti együttesek előadásaiban és pódium műsorokban. Jogosult önálló műsort bemutatni, rádió-, film-, TV-szereplést, szinkronmunkát vállalni.
A képzés
A Színész II. minősítés megszerzése jelenleg Magyarországon igen szigorú szabályok betartása mellett lehetséges, így a Pesti Broadway Stúdió is eleget tesz az alábbiaknak:
- 3 éves középsőfokú iskolarendszerű szakmai képzés.
- A képzés célja olyan ismeretek átadása, melyek alkalmazásával a növendék alkalmassá válik előadói feladatok ellátására, színházi szerepek színvonalas megformálására színházi előadás követelményei között is.
- Képzésre jelentkezés feltétele: érettségi bizonyítvány - a Pesti Broadway Stúdió esetében a korhatár lányoknál 18-21, a fiúknál 18-22 éves kor.
- Kötelező tantárgyak:
Tánc és színpadi mozgás (heti 4 óra)
Klasszikus balett és modern táncok, musical technikák, színpadi mozgás és pantomim oktatása, improvizációs képesség fejlesztése.
Cél: a végzős növendék legyen képes a színésztréning önálló gyakorlására, alkalmazására; a különböző karaktereknek megfelelő mozgások kialakítására; a jelmezek korhű viselésére; kellékek kezelésére; a kívánt színpadi mozgások (járás, botlás, esés, zuhanás, vívás, verekedés) a rendezői elképzelésnek megfelelő megvalósítására; szerepének megfelelő, különböző stílusú koreográfiák betanulására és előadására.
Színészgyakorlat - színészmesterség (heti 6 óra)
Alapvető színésztechnikák, drámajáték alapjai, valamint szerepelemzési és -építési technikák oktatása. Drámai készség- és beszédfejlesztő gyakorlatok, technikai tudás elsajátítása, önismeretet és az önkifejezést fejlesztő leckék. Versek, monológok, zenés jelenetek előadása, bemutatása.
Cél: előadói készség, technikai adottságok és ismeretek, koncentráló és kontrolláló képességek fejlesztése.
Hangképzés és ének (heti 3 óra)
Képzés célja: a végzős növendék rendelkezzen megfelelő hangterjedelemmel, hangerővel. Legyen képes: a helyes légzéstechnika alkalmazására, a rezonancia minél jobb kihasználására, különböző stílusú dalok, népdalok, műdalok (klasszikus dalok, sanzonok, musical-részletek) előadására, színpadi előadások betétszámainak megszólaltatására.
Szolfézs (heti 1 óra)
A zenei ismeretek komplex alapszintű oktatása.
Beszédtechnika és művészi beszéd (heti 2 óra)
Cél: a végzős növendék rendelkezzen megfelelő hangerővel, helyes intonációval; ismerje a színpadi beszéd sajátosságait. Legyen képes: a helyes légzéstechnika alkalmazására, helyes artikulációra, hangmodulációk alkalmazására (hangszín, hangmagasság), dinamikai változtatásokra, tiszta, érthető szövegmondásra, a helyes hangsúlyozás biztos alkalmazására, az adott szöveg helyes értelmezésére, érzelmek kifejezésére, a karaktereknek megfelelő beszédmodor kialakítására, versek, prózai művek (novellák, monológok) magas színvonalú előadására, az előadás dialógusainak, partnereivel összhangban történő, az adott mű stílusának, tempójának, ritmusának megfelelő előadására.
A hallgatók mindezen túl színházi szakmai gyakorlaton (Budapesti Operettszínház) vesznek részt, s rendszeres korrepetíciót is kapnak.
- A szakvizsga: nyilvános vizsgaelőadás.
A Pesti Broadway Stúdió tanárai
A Pesti Broadway Stúdió tanárai Magyarország legjobb szakemberei. Éneket az ismert táncdalénekes, Toldy Mária oktat. Színészmesterséget a Budapesti Operettszínház főrendezője, Béres Attila és vezető musicalszínésze, Földes Tamás tanít. Bakó Gábor ismert és elismert koreográfus fejleszti a növendékek tánctudását. Hangképzést a Budapesti Operettszínház egykori primadonnája, Kovács Brigitta tanít. Kemény Gábor foglalkozik a hallgatók korrepetíciójával, Fehérné Kovács Zsuzsa a beszédtechnikával, Gulyás Erika pedig a szolfézs-oktatással.
Felvételi
A Pesti Broadway Stúdióba több fordulós felvételivel lehet bekerülni, ahol a jelentkezőknek ének, vers és prózamondásból, valamint tánctudásukról kell számot adniuk.
Felvételi követelmények:
5 musical alap CD-n, vagy kotta is hozható, a dalokat magyarul kell előadni.
10 vers és 5 monológ kívülről
tánctudás (mozgáskoordináció) bemutatása a közös táncóra keretén belül
rövid önéletrajz és a repertoár felsorolása külön-külön A4-es formátumban.
A növendékek az iskolában tandíj-hozzájárulást fizetnek.
Akikre büszke a Pesti Broadway Stúdió…
A Pesti Broadway Stúdió igazán büszke arra, hogy volt növendékei közül ma már többen sztárok, sokan közülük a Budapesti Operettszínházban játszanak, mint például többen a Musical Ensemble tagjai közül, vagy szólistaként Nádasi Veronika, Bereczky Zoltán, Szerényi László, Szabó Dávid, Bálint Ádám, Vágó Zsuzsi és Vágó Bernadett.
|
Az Operett Akadémiát a Budapesti Operettszínház igazgatója, Kerényi Miklós Gábor alapította 2004-ben. Célja a magyar operett-játszás utánpótlásának kinevelése.
Az Operett Akadémia tagjai mára már az Operettszínház repertoárján szereplő összes operettben, illetve számos musicalben jelentős szerepeket játszanak.
Az Operett Akadémia tanárai:
Kéringer László
Lejtényi Ágnes
Béres Attila
Aczél András
Pattantyús Anikó
Szabó Erika
Peller Károly
Akikre büszke az Operett Akadémia:
a 2004-2006-os évfolyam:
Bódi Barbara
Geszthy Veronika
Lukács Anita
Pohly Boglárka
Sas Éva
Zábrádi Annamária
Kerényi Miklós Máté
Langer Soma
Szabó Dávid
|
|